izobrazhenie viber 2024 12 02 13 49 07 533

«Гісторыя беларускай дзяржаўнасці». Даведаліся, пра што новы курс і чым адметны падручнік

У гэтым навучальным годзе ва ўстановах вышэйшай адукацыі рэалізуецца новая мадэль цыкла сацыяльна-гуманітарных дысцыплін. Яе краевугольны камень — новы прадмет «Гісторыя беларускай дзяржаўнасці». Падрыхтаваны адпаведны падручнік. Карэспандэнт агенцтва «Мінск-Навіны» у кулуарах дыялогавай пляцоўкі ў камітэце па адукацыі Мінгарвыканкама пагутарыў з натхняльнікам і непасрэдным удзельнікам праекта Ігарам Марзалюком.

Игорь Марзалюк— Раскажыце крыху пра сам курс: у чым сэнс і задума?

— У нас нармальна выкладаюць гісторыю Беларусі па ўсіх перыядах у сярэдняй школе, і, па сутнасці, ва ўніверсітэце мы тое ж самае паўтаралі — тыя ж канцэпты. Пры гэтым заставаліся паза ўвагай вельмі важныя акцэнты, прычым яны не былі сістэматызаваны з пункту гледжання дзяржавы, Канстытуцыі. Таму мы ў свой час вырашылі, што павінен быць менавіта курс гісторыі беларускай дзяржаўнасці, які не дубліраваў бы курс гісторыі Беларусі. І ён не дубліруе.

Разумееце, гэта не проста чыстая гісторыя — гэта гісторыка-палітычная, гісторыка-грамадазнаўчая дысцыпліна, якая вывучае развіццё інстытутаў дзяржавы ад вытокаў да сённяшняга дня. «Гісторыя беларускай дзяржаўнасці» дае адказ, адкуль мы, чамы мы такія, якія ёсць, у чым наша стратэгія будучыні.

Чым цікавы падручнік? Як ён структураваны?

— Гэты падручнік — плён абнаўлення сацыяльна-гуманітарнага блока, які быў задуманы ў свой час супольна мной і міністрам адукацыі Ігарам Васільевічам Карпенка. Гэта вынік напружанай працы прынамсі з 2018 года. Гэта першы вучэбны дапаможнік, дзе сінтэзна ад моманту заснавання да сучаснага стану паказаны ўсе інстытуты ўлады. І на сённяшні дзень ён не мае аналагаў.

Усё ў падручніку даведзена да лютага 2022 года. Апошнюю кропку ў ім мы паставілі ўлетку. У нас было звышпільнае рэцэнзаванне, правялі апрабацыю. Праехалі з гэтым падручнікам па усіх універсітэтах, у чарнавым варыянце паказалі яго ўсім, хто мае дачыненне да гуманітарнай навукі ў Беларусі. Улічылі больш за сотню заўваг, якія мелі рацыянальны змест. Усім, хто рэцэнзаваў, крытыкаваў, магу толькі падзякаваць. Як і ўсяму аўтарскаму калектыву за вялікую натхнёную працу.

Што да структуры, кніга складаецца з трох раздзелаў.

Першы прысвечаны асноўным этапам развіцця беларускай дзяржаўнасці з моманту ўзнікнення на тэрыторыі Беларусі першых дзяржаўных утварэнняў — Полацкага, Тураўскага, іншых княств: важна паказаць іх у сістэме іншых усходнеславянскіх княстваў, у міжнароднай сістэме. Потым — Вялікае княства Літоўскае, Рускае і Жамойцкае. Акцэнты робяцца якраз на ролі беларускіх земляў, беларускай этнічнай супольнасці ў стварэнні і развіцці гэтых дзяржаў. Паказваем усе этапы гістарычнага развіцця, не мінаючы ніводнага, аж да Рэспублікі Беларусь, расказваем пра рэалізацыю беларускай дзяржаўнай ідэі, як яна знаходзіла ўвасабленне ў гістарычных і нацыянальных формах дзяржаўнасці ад тых, што існавалі яшчэ до моманту складання беларускай нацыі, таму што нацыі ў Еўропе — гэта XVIIIXIX стагоддзі. Разглядаем, як беларуская нацыянальная ідэя аконтурылася ў 80-х гадах XIX стагоддзя, як рэалізавалася праз рашэнне Усебеларускага з’езда 1917 года, праз спробы стварэння дзяржаўнасці ў выглядзе БНР, на савецкай аснове на узроўні БССР і да сённяшняга дня.

Depositphotos 57361957 s 2019 1

Фото Depositphotos

Другі раздзел прысвечаны гісторыі дзяржаўных інстытутаў — паказваем іх у гістарычнай рэтраспектыве. Калі мы пішам пра Канстытуцыю Беларусі, то чытаем з Рускай ды Полацкай праўд, са статутаў ВКЛ, з заканадаўчых актаў і Канстытуцыі Рэчы Паспалітай, не мінаем расійскай імперскай традыцыі, тых законаў, якія тычыліся нашых земляў, і да апошняга рэферэндума. Калі пішам пра інстытут прэзідэнцкай улады, пачынаем з інстытута кіраўніка дзяржавы, з князя і яго функцый у Полацкім, Тураўскім княствах, ВКЛ, апавядаем, як выглядала асоба кіраўніка ў савецкі час, і паказваем, чаму ў беларускай традыцыі моцная ўлада заўсёды была важным элементам палітычнай культуры ды тоеснасці. Калі гаворым пра заканадаўчую ўладу, то пачынаем, як ужо казаў, з праўдаў, статутаў, канстытуцый, калі пра судовую — таксама пачынаем з традыцыі і заканчваем сённяшнім Вярхоўным Судом, калі пра выканаўчую — ад чыноў княскай адміністрацыі і да сучаснага Савета Міністраў ды яго функцый.

Трэці раздзел — Беларусь на стыку цывілізацый і культур. Яго можна было б умоўна назваць беларусазнаўствам, бо ў ім прадстаўлены асноўныя тэорыі этнагенезу, паходжання беларускага народа, чаму мы называемся Беларуссю — калі паўстала гэтая назва і калі з’явіўся першы беларус, які сябе так атаясаміў. Усе версіі навукова вывераныя. Больш за тое, тут не толькі вытокі нашай нацыянальнай ідэі ды тоеснасці, а ўся этнічная і канфесійная палітра таго, што я называю беларускім светам: усе этнічныя супольнасці, усе народы, якія жывуць поруч з этнічнымі беларусамі і складаюць разам з імі адзіную сучасную палітычную беларускую нацыю. Гаворым пра гісторыю з’яўлення і развіцця на нашых землях палякаў, татараў, габрэяў, тое ж самае тычыцца канфесійнай структуры — праваслаўных, католікаў, пратэстантаў. Гэта погляд свецкі, не ангажаваны канфесійна, без паклёпаў, абразаў і зняваг — гэта паказ краіны і людзей гэтай краіны. Усё гэта таксама тычыцца палітычных партый з моманту заснавання першых партыйных арганізацый у XIX стагоддзі да сённяшняга дня, сацыяльна-палітычнай мадэлі Беларусі. Вось пра што ідзе размова.

— Гэта змест, а што можна сказаць пра форму?

— Што тычыцца падачы матэрыяла ды афармлення, кніга выканана на вышэйшым узроўні. Прадугледзелі шмат цікавых нюансаў, якія дазваляюць пры працы з падручнікам выходзіць на іншыя кнігі, сайты, парталы: на яго старонках мноства QR-кодаў. Кніга каляровая, багата ілюстраваная. Пры першапачатковым тыражу, які планаваўся у 1 000 асобнікаў, заявак аказалася на 4 500, потым яшчэ было дадрукавана 1 500 асобнікаў. Таму, магу канстатаваць, кніжка атрымалася. Гэты падручнік ёсць сёння ва ўсіх універсітэтах.

студенты молодежь

— Творчую думку немагчыма спыніць. Што плануеце далей?

— Зараз мы дапрацоўваем хрэстаматыю па гісторыі беларускай дзяржаўнасці, дзе будуць змешчаны арыгінальныя тэксты гістарычных дакументаў з каментарамі. Гэта вельмі важна, таму што сапраўдны гісторык — той, хто не хлусіць: ў нашай навуцы маюць права на жыццё толькі тыя меркаванні і інтэрпрэтацыі, якія абапіраюцца на крыніцы. Як не бывае хіміка без рэактываў, не бывае і гісторыка без крыніц — пісьмовых, археалагічных, разнастайных: калі я нешта сцвярджаю, павінен абапірацца на зафіксаваную ў часе і вечнасці тую ці іншую рэч, з’яву, наратыўны тэкст.

Варта згадаць і пра атлас па гісторыі беларускай дзяржаўнасці — ён таксама ўнікальны, з рэканструкцыямі ўсіх нашых адміністрацыйна-тэрытарыяльных адзінак ды картамі, што не маюць аналагаў. І атлас, і хрэстаматыя дапасаваны да праграмы, якая ёсць, і я з гонарам магу сказаць, што кожны радок, прапісаны ў праграме, у нашых дапаможніках адлюстраваны ды разгорнуты.

З улікам таго, што з 1 верасня наступнага года 50-гадзінны курс гісторыі беларускай дзяржаўнасці будзе выкладацца ў сярэдніх спецыяльных навучальных установах, зараз мы робім скарочаны варыянт праграмы, дапасаваны да гэтых устаноў. Ствараем адпаведны падручнік — спрошчаны, меншым аб’ёмам. Такім чынам, атрымаем яшчэ адзін дапаможнік для нашых прафтехаў, ліцэяў, каледжаў.

Увогуле на падставе існага падручніка можна рабіць самыя разнастайныя модулі: у ім, напрыклад, ёсць вельмі важны дадатак — храналогія беларускай дзяржаўнасц, таму тыя, хто займаецца, скажам, культурай, знойдуць там усе важныя даты і падзеі беларускай гісторыі.

Даведка

Ігар Аляксандравіч Марзалюк — старшыня Пастаяннай камісіі Палаты прадстаўнікоў Нацыянальнага сходу Рэспублікі Беларусь па адукацыі, культуры і навуцы, прафесар, член-карэспандэнт НАН Беларусі.

telegram
Yandex Zen logo
Goolge logo
Художник и мастер сюрреализма. Умер легендарный кинорежиссер Дэвид Линч

Умер известный американский кинорежиссер Дэвид Линч. Ему было 78 лет. Об этом информирует Газета.ру со ссылкой на Variety. Подробности — в материале корреспондента агентства «Минск-Новости».

ap19300854989778 pic 32ratio 900x600 900x600 76964

Причиной смерти стала эмфизема легких — Д. Линч не мог отказаться от курения табака. О болезни режиссер рассказал в августе 2024 г. Тогда же он поделился, что стало сложно покидать дом и проходить долгие расстояния — из-за недостатка кислорода в легких.

Родные Линча опубликовали пост в социальной сети Facebook.

«С глубоким сожалением мы, его семья, объявляем о кончине человека и художника Дэвида Линча. В мире образовалась большая дыра, теперь, когда его больше нет с нами. Но, как он говорил: «Смотрите на пончик, а не на дырку в нем» — говорится в сообщении.

Кинорежиссер завоевал мировое признание такими работами как «Синий бархат», «Шоссе в никуда», «Внутренняя империя», «Малхолланд Драйв», «Твин Пикс», в которых присутствовали элементы сюрреализма, а также тема иллюзорности восприятия.

linch

Путь в мир киноискусства

Дэвид Линч родился 20 января 1946 года в городе Миссула (штат Монтана). Родители будущего маэстро не были творческих профессий. Отец — научный сотрудник в Министерстве сельского хозяйства США, а мать работала учительницей английского языка.

Еще в юности Д. Линч увлекся живописью и искусством. В 18 лет он стал посещать занятия в школе при Музее изящных искусств в Бостоне — учеба заняла год. А в 1966-м молодой человек поступил в Пенсильванскую академию искусств. Именно там Линч «заболел» кинематографом. Уже в 1967 г. он снял свой первый короткометражный фильм «Шестеро заболевают». И будущего кинорежиссера ждал успех — его работу высоко оценили на ежегодной выставке Академии. Но это еще не все — однокурсник предложил юноше заняться похожим проектом с финансированием в тысячу долларов. Распорядился средствами Д. Линч профессионально: приобрел кинокамеру, на которую снял в 1968-м свой второй короткий метр — «Алфавит».

Фирменный сюрреалистичный стиль Линча начал формироваться в третьем фильме — «Бабушка». Его герой — мальчик, который страдает от жестокости родителей. Втайне от них он выращивает из семян чудо-дерева добрую бабушку.

Работа вызвала громкие овации на кинофестивалях, а сам Дэвид Линч в 1971 г. переехал в «город ангелов» — Лос-Анджелес, где продолжил изучать киноискусство в Консерватории АФИ.

ava

Создание шедевров

В 1972 году Дэвид Линч снял первый полнометражный фильм «Голова-ластик», что заняло у него времени вплоть до 1976-го. И хотя черно-белая сюрреалистичная лента не вышла в широкий прокат, она обрела популярность благодаря ночным показам. Экспериментальный фильм молодого режиссера попался на глаза его маститому коллеге Мэлу Бруксу. Тот сразу понял, что перед ним бриллиант и предложил Д. Линчу профинансировать его следующий фильм — «Человек-слон». Черно-белая драма вышла в 1980 г. и стала трамплином для режиссера в большое кино — работа получила восемь номинаций премии «Оскар», а Дэвид Линч проснулся знаменитым.

Кроме успеха были и поражения. Первый случился практически сразу — режиссер взялся за высокобюджетный проект «Дюна» — экранизацию фантастического романа Фрэнка Герберта. Продюсером выступил Дино Де Лаурентис.

Фильм вышел на экраны в 1984 году и сразу провалился в прокате. Кинокритики в пух и прах разнесли работу Линча.

Впрочем, режиссер руки не опустил, все взвесил, продолжил сотрудничать с Де Лаурентисом, и не прогадал. Его триллер «Синий бархат» вышел на экраны в 1986-м и снова заставил рукоплескать зрителей и кинокритиков, а также принес вторую номинацию на «Оскар» — за лучшую режиссерскую работу.

lll

Кто убил Лору Палмер?

Многие обожают криминальную драму Д. Линча «Дикие сердцем» (1990), психологический триллер «Малхолланд Драйв» (2001) — за эти киноработы режиссер получил призы Каннского фестиваля.

И все же отдельное место в карьере маэстро занял телевизионный сериал «Твин Пикс» (1990), который завоевал сердца многих любителей детектива и мистики. Загадку убийства старшеклассницы Лоры Палмер пытались разгадать и взрослые и зрители помладше. К слову, именно этот сериал принес известность актеру Кайлу Маклахлену, который сыграл главного героя — спецагента ФБР Дейла Купера.

Дэвид Линч возвращался к телевизионному детищу не раз. В 1992-м он снял приквел «Твин Пикс: Сквозь огонь», но особой популярности тот не снискал.

И все же в 2017 году Линч рискнул и ворвался на телевизионные экраны с новым сезоном — «Твин Пикс: Возвращение». В этот раз режиссер провел работу над ошибками и сразил наповал и кинокритиков, и зрителей. Здесь было все для успеха: нетрадиционное повествование, визуальный стиль, множество сюжетных линий и актерская игра.

izobrazhenie 2025 01 17 001731029

Бесценное наследие

В последние годы жизни Дэвид Линч отдалился от работы — эмфизема легких причиняла ему все больше и больше страданий. А снимать удаленно режиссер не желал — ему было важно лично присутствовать на съемах.

Смерть Д. Линча — большая утрата для мирового кинематографа. Кто знает, сколько бы еще шедевров он снял, если бы не болезнь. Сколько бы еще маэстро мог рассказать и показать сюрреалистичных и мистических картин зрителям …

Впрочем, Дэвид Линч оставил бесценное кинематографическое наследие, которое никогда не перестанет быть вечным.

Интересные факты

  • Дэвид Линч — не только режиссер, но еще музыкант, фотограф, художник, актер и писатель. Также он выпустил серию комиксов «Самый злой пес в мире», которые печатались в американских изданиях с 1983 по 1992 гг.;
  • Фильмы маэстро номинировались на «Оскар» 13 раз;
  • В 2006 году Д. Линчу вручили главную награду Венецианского кинофестиваля «Золотой лев» — за вклад в мировой кинематограф.
  • Фантастический триллер Линча «Внутренняя империя», вышедшая на экраны в том же 2006-м, выделяется среди остальных работ. Она была снята на ручную цифровую камеру, а некоторые эпизоды — чистая импровизация.
  • В 2007 г. издание The Guardian назвало Линча «самым важным кинорежиссером нынешней эпохи».

Справочно

При эмфиземе количество воздуха в легких повышается настолько, что нарушается их анатомия: альвеолы увеличиваются, а их стенки постепенно разрушаются.

Фото из Интернета

Арина Соболенко рассказала, когда собирается родить первенца и что будет с ее карьерой

Уроженка Минска, действующая первая ракетка мира Арина Соболенко рассматривает вариант паузы в карьере, поскольку хочет стать матерью в ближайшие годы. Об этом она рассказала в интервью, сообщает корреспондент агентства «Минск-Новости» со ссылкой на портал Tennisworld.

arina sobolenko 4

По словам белорусской теннисистки, которая сейчас защищает свой титул на Открытом чемпионате Австралии, будучи профессиональной спортсменкой, она близка к выходу на пенсию. А. Соболенко напомнила, что в мае ей исполнится 27 лет. Она призналась, что теперь уже не так много бегает — приходится беречь бедра, спину.

Белоруска заявила, что любит детей и допускает два варианта: завершить карьеру и сосредоточиться на создании семьи либо взять паузу в соревнованиях, родить ребенка, а затем вернуться в WTA-тур. Лидер мирового рейтинга отметила, что это непростой вопрос, но в любом случае она не хочет откладывать материнство слишком надолго и надеется, что у нее будет семья.

Первая ракетка планеты уточнила, что не хочет рожать первенца в 35 лет. Поэтому рассматривает вариант стать матерью до этого возраста и вернуться в игру. Как пояснила спортсменка, она хотела бы, чтобы ее ребенок увидел, как много нужно работать в жизни, чтобы что-то получить.

Белоруска встречается с бразильским бизнесменом с греческими корнями Георгисом Франгулисом — основателем компании, работающей в сфере здорового питания.